MINDFULNESS?

Hvad er Mindfulness ?

Mindfulness går ud på at vågne op til det liv du har lige nu. Ikke det liv der har været, eller som måske vil komme, men vågne op til det liv der er i dette øjeblik, på en måde, hvor du er venlig mod dig selv.
Mindfulness har rødder i buddhismen. Ifølge buddhismen fører menneskets jagt på varig lykke og forsøg på at undgå smerte til frustration, lidelse, angst og depression. Vi føler smerte, fordi intet varer ved. Vi bliver alle syge, forfalder og dør. Og sindet narrer os til at tro, at livet sker et andet og meget bedre sted.

Opmærksomheden mindfulness

I mindfulness-træning arbejder man med opmærksomheden. Man noterer det, der dukker op. Og accepterer det. Du har sikkert allerede opdaget, at det ikke kun er gode tanker og følelser, der dukker op. I mindfulness betyder accept, at man ser, hvad der er. Det betyder ikke, at man nødvendigvis kan lide det man ser, men at man tager det til sig, uanset hvad det er.

Nuet

I mindfulness retter man opmærksomheden mod nuet. Men der er ikke meget sjov ved at være i nuet, hvis man bruger øjeblikket til at brokke sig: “Hvorfor har jeg hold i nakken?”, “Hvorfor skal jeg bruge en time i motorvejskø 2 gange dagligt for at passe et job, jeg ikke selv har valgt?” eller “Det her år, og muligvis det næste, skal bare overstås”. Eksemplerne er mange, for sådan fungerer sindet. Det kommer konstant med forslag til ting, der kan forbedres. Derfor er mindfulness at være til stede i nuet på en måde, hvor man ikke fordømmer nuet. Mange mennesker fordømmer hele tiden sig selv, andre eller den situation de er i: Den åndssvage computer, det irriterende vejr, det latterlige tidspres, de ambitiøse kolleger, de forkælede møgunger eller de egoistiske forældre.

Mindfulness betyder, at være nærværende og til stede lige nu i dette øjeblik på en måde, hvor man er kærlig og venlig imod sig selv. At være i nuet er beskrevet som en fundamental del af buddhisme, kristendom, hinduisme, islam, jødedom og den taoistiske lære. Man bliver med andre ord ikke buddhist af at meditere.

Et par skridt foran eller bagud mindfulness

Mange af os passer ikke ordentligt på os selv . Vi skifter mellem at styrte rundt, overbelaste os eller at være helt udkørte. Vi fylder hele tiden livet med noget: mad, snak, travlhed, overarbejde, tv eller de sociale medier, så vi undgår at mærke den smerte, der også er forbundet med det at være menneske.

Du kan afprøve, hvor længe du kan sidde stille uden at klø dig i nakken, uden at rykke dig rundt eller uden at gøre noget som helst andet, end at sidde stille med dig selv. Du vil sikkert hurtigt opdage, at der kommer tanker, f.eks. om, hvorfor du overhovedet skulle gøre det. Du vil måske komme i kontakt med en grundlæggende rastløshed, men – hvis du bliver siddende længe nok – også en grundlæggende rummelighed eller accept. Der er ikke noget galt med utålmodige tanker eller rastløshed, men mange af os er hele tiden et par skridt foran eller bagud, og vi mister igen og igen dyrebare øjeblikke af vores liv.

Mindfulness betyder at vågne op til det liv, der er lige nu. Mange lever enten i fremtiden eller i fortiden. Man grubler over ting der er sket, eller bekymrer sig om ting, der kan ske. Man lægger planer og fantaserer om, hvordan livet kunne være. Eller leder efter en at give skylden for, at det er gået, som det er gået. Denne ene ender som oftest med at blive en selv. Det er nemt at være til stede i nuet, når livet er, som du gerne vil have det. Men livet er sjældent, som man gerne vil have det. Og faktisk kan livet synes helt perfekt, mens man keder sig eller længes efter noget andet.

Mindfulness er at være i nuet – uanset om man kan lide det eller ej. Når man opdager, at man ikke er i nuet, kan man bevidst flytte opmærksomheden tilbage til nuet via sanserne. Du kan lytte, smage, se, mærke eller dufte det øjeblik, der er netop nu. Eller du kan opleve, hvilke tanker der går gennem dit hoved, hvilke følelser du har, og hvad der sker i din krop. Du kan opleve nuet på en måde, hvor du er venlig mod dig selv. Adlyd ikke bare tanker og følelser, men observer dem med humor og lethed. Når man har et godt forhold til sig selv, vil man ofte holde op med rutinemæssigt at gøre det samme igen og igen. Man passer på sig selv og bliver i stand til at se den rigdom, der er i hvert eneste øjeblik.

Kontakt mig allerede i dag

Hvis du er interesseret i at høre mere om psykoterapi, eller hvis du mener, at jeg kan hjælpe dig, skal du endelig ikke tøve med at kontakte mig på ☏ 93 80 62 64 eller ✉ info@house-of-mind.dk.

Så kan vi sammen finde ud af, hvad du har brug for. Jeg glæder mig til at høre fra dig.

SKRIV TIL MIG HER

Kontakt info

House of Mind
Søvej 4
6740 Bramming
__________

✉ info@house-of-mind.dk
9380 6264
CVR: 35553207

Info

Mine værdier

Jeg har stor respekt for det enkelte menneske og dets værdier. Jeg møder mine medmennesker der hvor de er, uden fordomme. Jeg ønsker at skabe et rum hvor der er tillid, tryghed og diskretion. Hvor det enkelte menneske er i centrum.

© 2021 | House of Mind | All Rights Reserved