HVAD ER MEDITATION?

Meditation betyder, at man bevidst koncentrerer sig. Meditation er primært kendt fra Indien, men udøves i mange kulturer. I Norden har vi haft "mørkningen", hvor man sad stille, mens solen gik ned. I den kristne tradition findes mange af de samme leveregler som i buddhismen, f.eks. at man ikke skal bekymre sig, da "hver dag har nok i sin plage". Når man er stille - som for eksempel i meditation - opdager man, at der næsten hele tiden er en strøm af tanker, som fortæller en, hvor rigtigt eller forkert man er. Hvor godt livet ville være, hvis bare lige...

Meditation

Hvad sker der …
 - med din puls og dit hjerte.
Når du mediterer, falder dit nervesystem til ro. Meditationen aktiverer dit parasympatiske nervesystem – en del af nervesystemet, som du ellers ikke kan kontrollere. Når det sker, falder din hjertefrekvens og dit blodtryk, og åndedrættet og pulsen bliver roligere.

- i din hjerne
Meditation styrker hjernecellernes samspil. Sidste ny forskning har påvist, at hjernen ligefrem ændrer sig anatomisk hos personer, der har mediteret regelmæssigt igennem længere tid. Man kan ved MR scanning af disse personer se en tætter hjernestruktur, og forandringer i selve hjernestammen, samt den del af hjernen, der bl.a. styrer noget så vigtigt som vores åndedræt og hjerterytme. Meditation ændrer balancen mellem signalstofferne i hjernen, så den udskiller større mængder af lykkehormonet dopamin, og samtidig skruer ned for stresshormonerne, bl.a. cortisol. Dermed dæmpes eventuelle stress-symptomer. Det gør dig gladere og mere afslappet. Som om det ikke var nok, så bliver din hjerne skarpere, bedre til at huske, koncentrerer sig og øger din indlæring.

- med dine sanser
Dine sanser skærpes, når du mediterer. Træningen i at være nærværende gør, at du langt bedre kan mærke, smage og lugte verden omkring dig bagefter.

-med din smertetærskel
Det har vist sig, at meditation dels har en smertestillende effekt, og dels gør din smertetærskel højere. Hjernen registrerer og reagerer anderledes på smerten hos personer der mediterer regelmæssigt. De oplever en given smerte som mindre pinefuld.

- med din kreativitet
Meditation giver et boost til den del af hjernen, der er ansvarlig for din kreativitet. Samtidig gør det dig mere selvsikker, mindre kritisk over for dig selv, mere robust over for andres kritik, og det giver din kreativitet gode trivselforhold. Mange oplever at deres kreativitet pludselig blomstrer, og at gode ideer vrimler frem, når de går i gang med en meditationspraksis.

- med dit humør
Du vil sandsynligvis blive gladere og mindre anspændt af at meditere. Det kan ligefrem have en gavnlig effekt på uro, angst, depression og gøre dig mere afbalanceret, samt hvilende i dig selv.

- med dit energiniveau
Meditation virker på kroppen som opladning af et fladt batteri. At slippe tankemylder og stress – alt det, der ellers dræner i hverdagen – giver i sig selv luft, fornyet energi og overskud. Via meditation lære du at mærke din krop bedre, og lytte efter kroppens signaler.

- med din nattesøvn
Meditation beroliger din krop, giver dig en bedre fornemmelse for kroppen, og hjælper dig til at tøjle tanker, uro og stress – og derfor optimerer den vilkårene for en god nattesøvn.

- med dit immunsystem
Meditationens positive indflydelse på dit humør, stress niveau og hormoner gør dit immunsystem mere robust. Din generelle modstandskraft mod infektioner stiger, og risikoen for betændelsestilstande falder.

- med din vægt
Meditation påvirker ikke direkte din vægt. Men det påvirker dit stofskifte, som falder til et niveau, der kan være lavere, end når du sover. Det gør dine hormoner mere afbalancerede og kroppen mindre stresset, hvilket i høj grad gavner dens evne til at forbrænde det, du fodrer den med. Ved evt. trøstespisning, dæmper/afhjælper den del, der er årsagen til trøstespisning

- når du mediterer for dig selv
Du får præcis den samme effekt af at meditere i stilhed, som af en guidet meditation. Mange, der er nye i meditation, oplever dog en guidet meditation som nemmere, fordi der er en udefra, der undervejs minder om at komme tilbage til nuet. Men ellers er de to varianter lige gode.

I House of Mind udbyder vi løbende små meditations seancer. Hold øje med vores hjemmeside og vores facebook side.